Lanová dráha
Lanová dráha
Lokácia
Lanová dráha sa nachádza v katastri mestskej časti Bratislava Nové Mesto, ktoré ju prostredníctvom príspevkovej organizácie EKO podnik VPS aj spravuje. Dolná stanica sa nachádza pri Železnej studienke, horná pri vysielači Kamzík. K dolnej stanici sa dá dostať autobusom číslo 43 alebo pešo, pričom auto je možné nechať odparkované v okolí Červeneho mostu, kde sa nachádzajú odstavné parkoviská a konečná trolejbusu číslo 212, prípadne sa MHD dopraviť na zastávku „Patrónka“ a odtiaľ pešo. Najbližšie k hornej stanici sa dá dostať z konečnej stanice trolejbusu 203.
Cestovný poriadok
Cestovný poriadok Lanová dráha
Prepravný poriadok
Prepravný poriadok Lanová dráha
Cenník prepravného
Cenník prepravného - Lanová dráha
platný od 19.06.2020
GPS
GPS poloha - dolná stanica: 48.194235, 17.098140
GPS poloha - horná stanica: 48.185688, 17.096986
Takmer kilometer dlhá Sedačková lanovka Železná studienka-Koliba je osobná visutá jednolanová dráha obežného systému s pevným uchytením dvojmiestnych sedačiek, prekonáva prevýšenie 186 metrov. (Kamzík-Koliba (420 m n.m.), Snežienka-Železná studnička (236 m n.mn.))
Jazda lanovkou má vysokohorskú atmosféru s krásnym výhľadom na Malé Karpaty
Jazda na sedačkovej lanovej dráhe trvá približne 15 minúť a jej hodinová kapacita je 342 osôb. Okrem prepravy osôb je na lanovke možné odviezť detský kočík, sezónne je možné prepravovať v lete bicykle a v zime lyže či snowboardy.
Pri dolnej stanici je možnosť rodinného vyžitia v prírode, možnosť loptových hier a opekania si, rybárčenia
Pri hornej stanici Kamzik, bobova draha, lanove centrum...
Z Kamzíka smerom na Železnú studničku vedú dve bikerové trate, trať Rohatka je typu DH (DownHill) / FR (FreeRide), trať Driver 8 je typu FR (FreeRide) / Enduro. Trate sú otvorené celoročne, sú uzavreté len v prípade snehovej pokrývky.
http://bikeparkkoliba.sk/lanovka/
Prevádzková doba.
Lanová dráha premáva celoročne v dňoch štvrtok až nedeľa a v dňoch spadajúcich na sviatky, dni pracovného pokoja, pamätné dni a počas letných školských prázdnin v dňoch utorok až nedeľa v čase od 10:00 hodiny do 18:00 hodiny v intervale každú celú hodinu (s výnimkou nepriaznivého počasia).
V prípade dostatočného počtu cestujúcich premáva aj mimo hodinových intervalov.
Lanovka je v prevádzke celoročne!
• posledná jazda oboma smermi o 17:45!!!
• posledná jazda jedným smerom o 18:00!!!
Kontakt:
(na stredisko lanová dráha)
https://www.ekovps.sk/sk/kontakt/kontakty
Cestovné:
- jednosmerný cestovný lístok 4,00 €
- obojsmerný cestovný lístok 5,50 €
- jednosmerný cestovný lístok s bicyklom 5,00 €
- preprava bicykla 1,00 €
- „Biker“ jednosmerný cestovný lístok pre cyklistu na 2 jazdy 7,00 €
- „Biker“ jednosmerný cestovný lístok pre cyklistu na 3 jazdy 9,00 €
- jednosmerný žiacky skupinový cestovný lístok nad 10 členov do 15 rokov organizovaný pre ZS za účasti pedagóga alebo dospelého zodpovedného za skupinu 1,00 €
- obojsmerný žiacky skupinový cestovný lístok nad 10 členov do 15 rokov organizovaný pre ZS za účasti pedagóga alebo dospelého zodpovedného za skupinu 2,00 €
- obojsmerný skupinový cestovný lístok organizovaný pre dospelých nad 15 členov 3,00 €
- obojsmerný dôchodcovský cestovný lístok nad 70 rokov veku v dňoch štvrtok a piatok 2,00 €
Oslobodenie od cestovného:
- deti predškolského veku do 6 rokov;
- dôchodcovia nad 70 rokov veku v dňoch štátnych sviatkov a každú sobotu a nedeľu.
Občerstvenie:
V oboch staniciach sú sociálne zariadenia aj bufet s občerstvením, bufet v hornej stanici je turistického charakteru.
Kúsok historie:
Sedačková lanovka Železná studienka-Koliba je osobná visutá jednolanová dráha obežného systému s pevným uchytením dvojmiestnych sedačiek v Bratislavskom lesnom parku v treťom bratislavskom okrese v katastri mestskej časti Nové Mesto.
Vyrobila ju spoločnosť Transporta Chrudim, výrobný typ je SL-2. Jej ťažná vetva je pravá, pohon je umiestnený v dolnej stanici (stanica Železná studienka). Systém napínania je riešený závažím v hornej stanici (stanica Koliba). Napínací ťah je 13 548 kg, čo zodpovedá sile 135,48 kN.
Konštrukčná prepravná kapacita je 393 os/h, aktuálna prepravná kapacita 342 os/h. Dolná stanica je v nadmorskej výške 236 m n.m., horná vo výške 420 m n.m. Šikmá dĺžka lanovky je 988,4 m, vodorovná dĺžka 970,7 m, prevýšenie predstavuje 186 m s priemerným sklonom trate 10°53′. Konštrukčná rýchlosť je 2,25 m/s, dopravná rýchlosť 1,5 m/s a maximálna dopravná rýchlosť 2,0 m/s, revízna rýchlosť a rýchlosť pri núdzovom pohone 0,5 m/s.
Ešte niečo o lanovke:
Sedačková lanovka Železná studienka-Koliba
Technické parametre:
typ LD: osobná visutá jednolanová dráha obežného systému s pevným uchytením dvojmiestnych sedačiek
výrobca: TRANSPORTA, n. p. Chrudim; repasia MH Engineering
výrobný typ: SL-2
projektant technologickej časti: TRANSPORTA, n. p. Chrudim 1967 (“LD KAMZÍK BRATISLAVA”)
projektant stavebnej časti: Štátny ústav dopravného projektovania, Bratislava
uvedenie do prevádzky: 11. júla 1972 14:30, pre verejnosť 12. júla od 10:00
ukončenie prevádzky: pravdepodobne 26. februára 1989
rekonštrukcia: marec 2005 – september 2005, príprava od augusta 2004
znouvuuvedenie do prevádzky: 30. septembra 2005 10:30 po rozsiahlej rekonštrukcii
ťažná vetva: pravá
umiestnenie pohonu: dolná stanica
systém napínania: závažím v hornej stanici
napínací ťah: 13 548 kg
konštrukčná prepravná kapacita: 393 os./h
prepravná kapacita: 342 os./h
dolná stanica: 236 m n.m. (Železná studnička-Snežienka)
horná stanica: 420 m n.m. (Kamzík-Koliba)
šikmá dĺžka: 988,4 m
vodorovná dĺžka: 970,7 m
prevýšenie: 186 m
priemerný sklon trate: 10°53′
maximálny sklon trate: 16 s
konštrukčná dopr. rýchlosť: 2,25 m/s
dopravná rýchlosť: 1,5 m/s
max. dopravná rýchlosť: 2,0 m/s
revízna rýchlosť: 0,5 m/s
rýchlosť pri núdzovom pohone: 0,5 m/s; max. 0,8 m/s
prípustná rýchlosť vetra: 10,0 m/s
kritická rýchlosť vetra: 12,5 m/s
neprípustná rýchlosť vetra: 13,8 m/s a viac
čas jazdy: 15 min.; pri revíznej 51 min.
konštrukčný čas jazdy: 8,15 min.
časový interval vozňov: 27 s
konštrukčný čas. interval: 16 s
konštrukčná vzdialenosť vozňov: 36 m
vzdialenosť vozňov: 41,18 m
počet vozňov: 44
konštrukčný počet vozňov: 54 + 1 nákladná, resp. montážna plošina
nosnosť osobného vozňa (sedačky): 160 kg (2 osoby)
nosnosť montážneho vozňa: nie je známa
nosnosť nákladného vozňa: 200 kg (1 ks)
hmotnosť sedačky: 70 kg
hmotnosť montážneho vozňa: nie je známa
hmotnosť nákladného vozňa: 200 kg (aj s nákladom)
počet podpier: 18 (max. výška 12 m); z toho 4 tlačné
dopravné lano: 28 mm 6 x 19 SEALE; PN 02 4340.57
napínacie lano: 20 mm SEALE, 162 drôtov; ČSN 02 4342.45
priemer poháňacieho lanáča: 4000 mm
priemer vratného lanáča: 4000 mm
priemer kladiek: 400 mm
počet kladiek: 182 ks so stanicami
rozchod dopravného lana na trati: 4000 mm
hlavný pohon: asynchrónny elmotor s rotorom nakrátko Siemens 1LG4280-4AA60-Z; 50 Hz, 380 V ss
núdzový pohon: NPZ + hl. pohon
revízny pohon: regulácia otáčok hlavného motora frekvenčným meničom
NPZ – náhradný prúd. zdroj: dieselagregát 3S110 36 kW
hlavná prevodovka: prev. pomer: 12,5, vstup. otáčky: 1550 ot/min., typ TRA 370×12,5
regulácia dopravnej rýchlosti (el. výzbroj): frekvenčným meničom Altivar 71
výkon hlavného pohonu – inštalovaný: 75 kW
hlavná (bezpečnostná) brzda: ovládaná kataraktom, pôsobí priamo na lanáč
prevádzková brzda: mechanická s bezazbestovým obložením pôsobiaca na kotúč medzi motorom a prevodovkou
obvod LD (podľa zákona č. 164/1996 Z. z.): 1956 m
počet zamestnancov – obsluha: prevádzka: 5; + pokladne a pomocný personál
GPS poloha – dolná stanica: N 48°11.703` * E 017°05.946`
GPS poloha – kríženie LD s trasou vn: N 48°11.404` * E 017°05.880` (medzi P8 a P9 – 369 m n.m.)
GPS poloha – horná stanica: N 48°11.123` * E 017°05.819`